torsdag 4. juni 2015

Vedlikehold av stanser - innvendige persienner

Hull for smøring ser du på den runde akselen
under det grå huset på stanseverktøyet
Stanse til topp/bunn
Stansen til topp og bunn har mange verktøy, som man må passe på å smøre jevnlig. Hvis verktøyene blir for tørre, vil de begynne å henge litt igjen i materialet vi stanser, bevege seg saktere enn vanlig, og også muligens bråke. Det mest sikre tegnet er at de henger litt igjen; da er det knusktørt. 
Det er ikke alle verktøyene som blir brukt like mye, og dermed ikke alle verktøyene som trenger å bli smurt like ofte. De verktøyene som ikke blir brukt så ofte, må fremdeles smøres nå og da. Vi smører derfor verktøyene minst 2-4 ganger i året, og de som blir brukt ofte blir smurt oftere, helst før det egentlig er behov for det.
På alle verktøyene er det hull som er til å smøre i. Vi smører i disse, og også på alle bevegelige deler på verktøyet. Dette innebærer fjærer, stempler som går ned når vi trykker, også videre. Sporet hvor emnet går gjennom smøres også. Dette fører til at det blir mye gris inne i verktøyet, som vil bli overført til emnet som blir stanset med det. For å unngå mye gris på produktene på grunn av dette, stanser vi en god del hull i et resteemne, helt til det er betydelig mindre gris rundt hvert hull. Vi smører enten med silikon, eller med olje.
Selve maskinen må selvfølgelig også smøres på alle bevegelige deler. Det er en god del små koppelignende smørenipler (du ser en av dem mellom de to boltene på bildet) som vi får tilgang til ved å åpne skapet inn til maskineriet, som hjelper til med at alt som trenger det får smøring selv om det i utgangspunktet er vanskelig å komme til. 















Lamellstansa
Den pneumatiske lamellstansa vi bruker til å stanse de innvendige lamellene, trenger av og til å vedlikeholdes. Det vedlikeholdet det da er snakk om, er vasking av valsene når disse blir skitne. Behovet melder seg ved at det kommer svarte merker/flekker på lamellene, som rett og slett er skitt. Det blir mye jobb å gnikke av alle disse svarte flekkene av hver eneste persienne. Derfor sørger vi for at det blir gjort noe med med én gang det er antydning til dette.
De tre valsesettene som det er pneumatisk trykk på (se tidligere innlegg om lamellstansa) er de det er viktig å vaske av. Dette gjøres ved at valsen er satt trykk på, og stoppknappen er ute. Dermed vil valsene snurre rundt. Vi tar ett papir med bittelitt vann på, og ett uten. Først bruker vi det fuktige papiret til å vaske av valsen. Det som er litt vrient med denne jobben, er at man må gjøre det veldig forsiktig ettersom at valsene snurrer rundt. Hvis man ikke er stø nok på hånda, kan man bli dratt med og klemme seg på fingrene, så det gjelder å presse imot valsene. 
Etter at vi har vasket med det våte papiret langs hele valsa, bruker vi så det tørre papiret. Vi fortsetter å brette papiret annerledes når det blir for skittent, og bytter det ut ved behov. Når det omtrent ikke kommer noe skitt på papiret, er valsa ren nok. Vi gjentar prosessen med alle valsene, og tørker også av de andre hjulene og valsene. Det er viktig å snu på bukkestasjonen slik at alle de tre valsesettene til bukking blir gjort rene.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar